Msze święte

Niedziele i święta:
8:00, 9:30, 11:00, 12:15, 17:00, 18:00
Dni powszednie:
7:00, 18:00

Kancelaria parafialna

Kancelaria parafialna jest czynna w następujące dni: 

poniedziałek w godz. 16.30-17.30

środa w godz. 16.30-17.30

sobota w godz. 10:00 - 11:00.

Parafia świętego
Karola Boromeusza
w Krakowie
ul. Zdrowa 31
tel. 12 416 35 38

Zmartwychwstanie

  Nie ma Go tu, bo zmartwychwstał, jak powiedział. Chodźcie, zobaczcie miejsce, gdzie leżał.» (Mt 28,6)

 

I Niedziela Wielkiego Postu 18.02.2024 r.

I. W Liturgii Kościoła:

    • Niedziela: dzisiaj przypada 11 rocznica śmierci śp. ks. prałata Jana Czyrka, wieloletniego proboszcza Parafii św. Floriana w Krakowie i darczyńcy naszego kościoła.

    • Zapraszamy dzisiaj na nabożeństwo "Gorzkich Żali" z kazaniem pasyjnym o godz. 16.15.

    • Czwartek – święto Katedry św. Piotra.

    • W piątek zapraszamy na nabożeństwo Drogi Krzyżowej: dzieci o godz. 17.30, a młodzież i dorosłych - po Mszy św. wieczornej o godz. 18.30.

  • Za pobożne odprawienie Drogi Krzyżowej i udział w Gorzkich Żalach można dostąpić odpustu zupełnego pod zwykłymi warunkami.

  • W sobotę zapraszamy na adorację Najświętszego Sakramentu o godz. 17.30, którą poprowadzi wspólnota namARKA. Msza św. o godz. 18.00 z oprawą liturgiczną przygotowaną przez wspólnotę namARKA. 

II. Dziękujemy za posługę słowa, modlitwę i świadectwo wiary ks. Łukaszowi Placie oraz za zaangażowanie scholi parafialnej "Nazaret" w oprawę muzyczną w czasie wieczornej adoracji i modlitwy o uzdrowienie w ubiegłą niedzielę.

III. Osoby dorosłe, które pragną przyjąć sakrament bierzmowania zapraszamy na katechezy uzupełniające i przygotowujące do tego sakramentu, prowadzone w naszym dekanacie Kraków-Krowodrza. Cykl cotygodniowych spotkań odbędzie się w naszej parafii w poniedziałki o godz. 19.45. Początek 4 marca. Szczegółowe informacje i zapisy w zakrystii.

IV. Z prasy katolickiej dostępne są: "Gość Niedzielny", poświęcony Jezusowej szkole modlitwy oraz "Gość Extra", którego tematem przewodnim jest pasja Jezusa, oraz miesięczniki dla dzieci "Mały Gość" oraz "Staś".

V. Dziękujemy wszystkim ofiarodawcom za jałmużnę wielkopostną złożoną w Środę Popielcową, przeznaczona na potrzebujących pomocy z naszej wspólnoty parafialnej oraz ofiary wojny. Bóg zapłać!

VI. Dziękujemy za sprzątanie naszego kościoła oraz ofiary składane na utrzymanie naszej Parafii.

VII. W ostatnim czasie do wieczności odeszli Śp. Krystyna SZLAGAN i Śp. Marian MATYSIAK . Módlmy się o miłosierdzie Boże dla nich. Dobry Jezu, a nasz Panie, daj Im wieczne spoczywanie...

 

Intencje mszalne (18.02-25.02.2024)

I Niedziela Wielkiego Postu (18.02)

8:00 + Wacław DWORAKOWSKI (22 rocznica śmierci)

9:30 + Janina MARTYNA

11:00 + Andrzej STAWIARSKI

12:15 Za Parafian

17:00 + Tadeusz KLEMENSIEWICZ (7 rocznica śmierci)

18:00 + Janina MARTYNA (greg. 19)

 

Poniedziałek (19.02)

7:00 + Janina MARTYNA (greg. 20)

18:00 + Andrzej STAWIARSKI

 

Wtorek (20.02)

7:00 + Janina MARTYNA (greg. 21)

18:00 O Boże błogosławieństwo i zdrowie dla rodziny oraz o Boże prowadzenie i dary Ducha Świętego dla dzieci

 

Środa (21.02)

7:00 + Zygmunt RYSZKA
18:00 + Janina MARTYNA (greg. 22)

 

Czwartek (22.02)

7:00 + Janina MARTYNA (greg. 23)

18:00 + Andrzej STAWIARSKI

 

Piątek (23.02)

7:00 + Janina MARTYNA (greg. 24)

18:00 + Janina MARTYNA

18:00 +Stanisława, Józef WLAZEŁKO (6 r. śm.)

 

Sobota (24.02)

7:00 +Danuta KOZIK-SOBEJKO

18:00 + Janina MARTYNA (greg. 25)

 

II Niedziela Wielkiego Postu (25.02)

8:00 + Franciszka PAPROCKA (greg. 1)

9:30 + Janina MARTYNA (greg. 26)

11:00 + Janina MARTYNA

12:15 Za Parafian

17:00 + Józef LEŃCZOWSKI (1 rocz. śmierci)

18:00 + Janina (9 rocznica śmierci) oraz ++Marcin i Zofia

KOMUNIKAT

PRZEWODNICZĄCEGO KONFERENCJI EPISKOPATU POLSKI

Drodzy Bracia i Siostry w Chrystusie,

W ostatnim czasie w przestrzeni medialnej pojawiają się pytania o postawę św. Jana Pawła II wobec dramatu wykorzystywania seksualnego osób małoletnich przez niektórych duchownych, a także o sposób reagowania na tego rodzaju przestępstwa w czasie jego pontyfikatu. Coraz głośniej stawiana jest teza, że Ojciec Święty nie podchodził właściwie do tego rodzaju czynów, niewiele robił, aby ten problem rozwiązać, a nawet go ukrywał. Wydaje się, że panuje swego rodzaju moda na formułowanie tego rodzaju opinii. Tego typu oskarżenia wpisują się w próby podważenia autorytetu św. Jana Pawła II, a nawet zakwestionowania jego świętości, potwierdzonej w procesie beatyfikacyjnym i kanonizacyjnym. W konsekwencji stanowi to próbę zniszczenia dziedzictwa tego wyjątkowego pontyfikatu.

Medialny atak na św. Jana Pawła II znajduje swoją przyczynę m.in. w nastawieniu niektórych grup społecznych do jego nauczania, a zwłaszcza na temat wartości ludzkiego życia i jego ochrony od poczęcia do naturalnej śmierci, wartości małżeństwa i rodziny, moralności życia seksualnego, a także w głoszonej przez niego teologii ciała, co nie odpowiada współczesnym ideologiom, propagującym wykrzywioną wizję człowieka i hedonizm, relatywizm i nihilizm moralny.

Uczciwe szukanie prawdy i dawanie o niej świadectwa jest obowiązkiem każdego prawego sumienia. Dlatego też – dnia 14 listopada br. – na Jasnej Górze, zostało przygotowane Stanowisko Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski, wobec działań Jana Pawła II odnoszących się do przestępstw seksualnych wobec małoletnich. Jest to szerokie opracowanie, które uwzględnia zarówno kontekst historyczny i ówczesny stan wiedzy, jak również uwarunkowania społeczne, kulturowe i prawne czasów, w których żył i pracował św. Jan Paweł II.

Zachęcam wiernych do lektury tego tekstu, a przez to do refleksji nad pontyfikatem i spuścizną dziejową Papieża Polaka, który jako pierwszy zwierzchnik Kościoła katolickiego, zgodnie z posiadaną wiedzą, podjął zdecydowaną walkę z przypadkami krzywdzenia małoletnich, a także wprowadził obowiązujące w całym Kościele normy rozliczania tego typu przestępstw.

Ze względu na objętość dokumentu, dostępny jest on na stronach internetowych episkopatu, poszczególnych diecezji, parafii oraz mediów katolickich w całym kraju.

Z pasterskim błogosławieństwem,

+ Stanisław Gądecki
Metropolita Poznański
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski

Jasna Góra, 14 listopada 2022 roku

 

 

 

STANOWISKO

RADY STAŁEJ KONFERENCJI EPISKOPATU POLSKI
WOBEC DZIAŁAŃ JANA PAWŁA II
ODNOSZĄCYCH SIĘ DO PRZESTĘPSTW SEKSUALNYCH WOBEC MAŁOLETNICH

W przestrzeni publicznej coraz częściej słyszymy pytania o postawę Jana Pawła II wobec dramatu wykorzystywania seksualnego osób małoletnich i bezbronnych przez duchownych, a także o sposób reagowania na tego rodzaju przestępstwa podczas jego pontyfikatu. Coraz głośniej stawiana jest teza, że Papież nie podchodził właściwie do tego rodzaju czynów i niewiele robił, aby ten problem rozwiązać, a nawet go ukrywał. Wydaje się, że panuje swego rodzaju moda na formułowanie tego typu opinii. Wpisuje się to w próby podważenia autorytetu Jana Pawła II, a nawet zakwestionowania jego świętości, potwierdzonej w procesie beatyfikacyjnym i kanonizacyjnym. W konsekwencji stanowi to usiłowanie pomniejszenia znaczenia tego wyjątkowego pontyfikatu dla Kościoła, świata, kultury i człowieka.
Medialny atak na św. Jana Pawła II i jego pontyfikat znajduje także swoją przyczynę w nastawieniu do jego nauczania, wyrażonego chociażby w takich encyklikach, jak Redemptor hominis czy Veritatis spendor, a także w głoszonej przez niego teologii ciała, co nie odpowiada współczesnym ideologiom propagującym hedonizm, relatywizm i nihilizm moralny.

W tej sytuacji uczciwe szukanie prawdy i dawanie jej świadectwa jest obowiązkiem każdego prawego sumienia. Spojrzenie na działania Jana Pawła II powinno uwzględniać kontekst historyczny i ówczesny stan wiedzy, a także uwarunkowania, w jakich on żył. Były one naznaczone przede wszystkim następstwami rewolucji kulturowej 1968 roku, odrzucającej obiektywne kryteria moralności i osobowej odpowiedzialności. Powszechnie głoszono, zwłaszcza w środowiskach uniwersyteckich Zachodu, że wszystko ma tę samą wartość i że, w konsekwencji, nie istnieje odtąd żadna różnica między dobrem i złem, prawdą i fałszem, pięknem i brzydotą. Obecnie pojawiają się nowe ideologie, które są spuścizną rewolucji 1968 roku. Podważają one chrześcijańską antropologię, której podstawową prawdą jest stworzenie człowieka przez Boga, jako kobietę i mężczyznę, na Jego obraz i podobieństwo. W sposób oczywisty walka z chrześcijańską wizją człowieka łączy się z próbami podważania wielkiego autorytetu, jakim na całym świecie cieszy się św. Jan Paweł II, który z ogromną mocą głosił tę wizję na wszystkich współczesnych mu areopagach.
Starając się zrozumieć podejście Jana Pawła II do problemu wykorzystywania seksualnego małoletnich, pragniemy pokazać konsekwentnie podejmowane przez niego działania.

1. Już w początkach pontyfikatu w wprowadzonym przez Jana Pawła II w 1983 roku nowym „Kodeksie Prawa Kanonicznego” jednoznacznie zobligowano przełożonych kościelnych do karania sprawiedliwą karą członków kleru, będących sprawcami wykorzystania seksualnego małoletnich, nie wyłączając wydalenia ich ze stanu duchownego.

W 1992 roku Jan Paweł II ogłosił „Katechizm Kościoła Katolickiego”, który w artykule 2389 stwierdza, że „nadużycia seksualne popełniane przez dorosłych na dzieciach lub młodzieży powierzonych ich opiece” są grzechem, będącym „jednocześnie gorszącym zamachem na integralność fizyczną i moralną młodych, którzy będą nosić jego piętno przez całe życie, oraz pogwałceniem odpowiedzialności wychowawczej”.

2. Prawdopodobnie pierwszy poważny sygnał o przestępstwach seksualnych popełnianych przez duchownych na szkodę osób małoletnich dotarł do Jana Pawła II z Kościoła w Stanach Zjednoczonych w 1985 roku za pośrednictwem nuncjusza apostolskiego w Waszyngtonie. Była to analiza dotycząca nieskuteczności dotychczasowych działań Kościoła w USA wobec sprawców wspomnianych przestępstw. O rzeczywistej skali tego zjawiska nie miano jednak wtedy pełnego wyobrażenia.
3. Podczas wizyty ad limina episkopatu USA w 1993 roku Jan Paweł II zauważył, że biskupi nie byli jednomyślni w stosowaniu prawa karnego w odniesieniu do przestępstw seksualnych popełnianych przez duchownych. Dominowała tendencja do minimalizowania znaczenia prawa karnego w życiu wspólnoty kościelnej, a istniejące narzędzia prawne często nie były stosowane. Nie uświadamiano sobie również tego, jak głębokie i szkodliwe dla psychiki ofiar mogą być skutki tych przestępstw. W tym samym bowiem czasie w skali światowej rosły w siłę ruchy domagające się legalizacji pedofilii.

Po tej wizycie w liście do biskupów amerykańskich Jan Paweł II napisał: „kanoniczne kary, które są przewidziane za niektóre przestępstwa i wyrażają społeczną dezaprobatę wobec zła, są w pełni uzasadnione. Pomagają one zachować wyraźne rozróżnienie między dobrem a złem, przyczyniają się do moralnego zachowania, a także tworzą właściwą świadomość wagi popełnionego zła”.

 

W drugiej części tego listu Jan Paweł II przestrzegał przed traktowaniem zła moralnego jako okazji do sensacji. „Zło rzeczywiście może być sensacyjne, ale sensacyjność wokół niego jest zawsze niebezpieczna dla moralności” – pisał. Możliwe, że ten sposób myślenia Papieża był pewną konsekwencją wynikającą z jego polskich bolesnych doświadczeń, gdy pod rządami komunistów mass media były niejako urzędowo wrogie wobec Kościoła i częstokroć pojawiające się w niej informacje były po prostu kłamstwami i oszczerstwami. Postawa nieufności i niedowierzania wobec pojawiających się zarzutów dotyczących duchownych była zatem w dużej mierze uzasadniona, tym bardziej że w systemie komunistycznym były one często sposobem dyskredytowania pozycji i działania Kościoła oraz okazją do werbowania współpracowników spośród duchowieństwa.

4. Wydaje się, że w okresie od połowy lat osiemdziesiątych do połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku skandal wykorzystania seksualnego rysował się dla Jana Pawła II głównie jako problem Kościoła w Stanach Zjednoczonych i w krajach anglosaskich. Dlatego w 1994 roku wydał on indult dla Kościoła w USA, którego celem było zapewnienie większej ochrony dzieci i młodzieży poprzez uzgodnienie przepisów kościelnych z prawem amerykańskim. Dokument ten podniósł wiek ochrony osób małoletnich z 16 do 18 lat i wydłużył okres przedawnienia przestępstw wykorzystania seksualnego małoletnich do 10 lat od ukończenia 18. roku życia przez osobę skrzywdzoną. Dwa lata później, w 1996 roku, Papież wydał podobny indult dla Kościoła w Irlandii, skąd również zaczęły napływać informacje o przestępstwach seksualnych popełnionych przez duchownych.

Świadomość Papieża dotycząca skali i skutków tych przestępstw wzrastała zatem wraz z upływem lat. Stawało się dla niego coraz bardziej jasne, że biskupi i wyżsi przełożeni zakonni nie podejmowali adekwatnych i przewidzianych prawem działań oraz że nie radzili sobie z ich stosowaniem.

5. Dlatego, pomimo posoborowych tendencji decentralizacyjnych, w 2001 roku Jan Paweł II wydał dokument „Sacramentorum sanctitatis tutela” dla całego Kościoła. Dziecko zostało w nim ukazane jako jeden z największych skarbów, który za wszelką cenę należy chronić. Krzywda wyrządzona dziecku w sferze seksualnej została uznana za jedno z najcięższych przestępstw kościelnych i zrównana z profanacją Najświętszego Sakramentu czy złamaniem tajemnicy spowiedzi. Aby uniknąć bagatelizowania tych przestępstw w ramach Kościołów lokalnych, Papież na mocy tego dokumentu ustanowił jurysdykcję Stolicy Apostolskiej nad wszystkimi przypadkami wykorzystania seksualnego małoletnich od momentu uprawdopodobnienia się przestępstwa i nakazał jego zgłoszenie do Kongregacji Nauki Wiary. Odtąd postępowania karne prowadzone w tych sprawach zostały zarezerwowane Stolicy Apostolskiej i po dzień dzisiejszy pozostają pod jej ścisłą kontrolą. Decyzja ta pokazała, że Jan Paweł II zdał sobie sprawę ze skali i globalnego charakteru kryzysu spowodowanego wykorzystaniem seksualnym dzieci i młodzieży. Ta zmiana w stosowaniu i egzekwowaniu prawa była prawdziwie bezprecedensowa. Z perspektywy czasu widać, że okazała się ona punktem przełomowym w walce Kościoła z przestępstwami seksualnymi we własnych szeregach. W ślad za tymi decyzjami Jana Pawła II Stolica Apostolska zobowiązała wszystkie Episkopaty do wprowadzenia szczegółowych norm postępowania w takich przypadkach, przy równoczesnym respektowaniu prawa świeckiego.

 

6. Przejawem wzrastającej świadomości Papieża było jego przemówienie do kardynałów amerykańskich w kwietniu 2002 roku podczas spotkania, które było bezpośrednim następstwem fali ujawnień przestępstw wobec dzieci i małoletnich dokonanych przez osoby duchowne, sprowokowanej przez serię artykułów zamieszczonych w dzienniku „Boston Globe”. Dokonując diagnozy kryzysu, Jan Paweł II wskazał na ból osób zranionych przestępstwem. Ofiary nadużyć oraz ich rodziny zapewnił o „swojej głębokiej solidarności i trosce”. Zaznaczył przy tym, że zmierzenie się z tymi bolesnymi skutkami musi odmienić Kościół i uczynić go bardziej świętym. Podkreślił też, że kto krzywdzi młodych, jest tej świętości zaprzeczeniem i że „w kapłaństwie i życiu zakonnym nie ma miejsca dla tych, którzy krzywdziliby małoletnich”. Za istotną część problemu uznał też fakt, że „wielu czuje się zranionych sposobem podejścia hierarchów do tych przestępstw” oraz ich „decyzjami, które w skutkach okazały się błędne”. Podana przez Papieża diagnoza kryzysu jest zatem jasna, a kierunek działań, które mają uzdrowić sytuację – jednoznaczny.

7. Z przedstawionych działań Jana Pawła II wobec ujawniającego się coraz wyraźniej kryzysu wyłania się obraz Pasterza, który odważnie i zdecydowanie pragnął się z nim zmierzyć, będąc równocześnie świadomy, że kryzys ten może zagrozić zdolności Kościoła do właściwego pełnienia jego misji w świecie. Papież doszedł do wniosku, że tylko „Kościół, stawiający czoła problemowi wykorzystywania z jasnością i determinacją” może również pomóc społeczeństwu przeciwstawić się pladze przestępstw seksualnych wobec małoletnich i bezbronnych. Widząc, że wobec tego problemu punktowe odpowiedzi nie są wystarczającym rozwiązaniem, w 2001 roku Papież podjął decydujący krok i zmienił prawo, które stało się narzędziem dla całego Kościoła. Tą zmianą uruchomił proces oczyszczania Kościoła, kontynuowany przez jego następców: papieży Benedykta XVI i Franciszka.

Usiłując dzisiaj zrozumieć ówczesną sytuację, trzeba też uwzględnić dominującą wtedy także w Kościele mentalność dyskrecji. Jeśli więc nawet podejmowano jakieś działania, to jednocześnie panował lęk i opór przed ich transparentnym komunikowaniem.

Ponadto lektura raportu Stolicy Apostolskiej dotyczącego byłego kard. Theodora McCarricka każe stawiać pytania o to, w jakim stopniu Jan Paweł II był rzetelnie informowany przez powołane do tego organy, a w jakim stopniu pewne decyzje były podejmowane bez jego wiedzy na innych szczeblach władzy, zgodnie z kompetencjami. W każdym razie raport nt. McCarrica nie pokazuje jakiegokolwiek „tuszowania” czy „zamiatania pod dywan” przez Jana Pawła II przestępstw seksualnych, których dopuścili się duchowni.

Próba zrozumienia postawy i działań świętego Jana Pawła II może być dla nas szansą na uświadomienie sobie, że działanie Boże przechodzi przez zwykłe – uwarunkowane kontekstem dziejowym i osobistą historią – człowieczeństwo. Jest także dla nas drogą do głębszego zrozumienia świętości, która polega na heroicznym przeżywaniu wiary, nadziei i miłości. Papież wielką wrażliwością otaczał każdego człowieka, o czym świadczy jego życie i nauczanie. Ogłoszenie przez Kościół świętości człowieka nie jest stwierdzeniem jego bezgrzeszności, a tym bardziej bezbłędności, lecz uznaniem świadectwa jego więzi z Chrystusem, mimo i na przekór ludzkim ograniczeniom i uwarunkowaniom.

Bezspornym faktem jest, że Jan Paweł II był papieżem, który zgodnie z nabywaną wiedzą podjął zdecydowaną walkę z przypadkami wykorzystywania seksualnego dzieci i małoletnich przez niektórych duchownych oraz wprowadził obowiązujące w całym Kościele normy rozliczania tego typu przestępstw, podkreślając, że w „stanie kapłańskim i życiu zakonnym nie ma miejsca dla tych, którzy krzywdziliby młodych”. Rozpoczął jakże ważny i kontynuowany do dziś proces oczyszczenia Kościoła w tej sferze.

Jasna Góra, 14 listopada 2022 rok

 

Chorych odwiedzamy w każdy I piątek miesiąca od godziny 9.00

Prosimy zgłaszać chorych telefonicznie lub w zakrystii 3 dni przed każdym I piątkiem

 

 

 Kronika parafialna:

Krąg Biblijny i adoracja Najświętszego Sakramentu

W pierwsze czwartki miesiąca zapraszamy na adorację Najświętszego Sakramentu po Mszy wieczornej do godz. 21.00. 
W pozostałe czwartki zapraszamy do salki parafialnej na Krąg Biblijny. Zaczynamy o godz. 19:30

 

Duszpasterstwo Akademickie

Duszpasterstwo Akademickie Hodos, działające przy naszej parafii, serdecznie zaprasza młodzież studiującą i pracującą, chcącą pogłębiać swoją wiarę do dołączenia do naszej wspólnoty młodzieżowej. Po międzysemestralnej przerwie wznawiamy spotkania, które będą się odbywać w każdą środę o godz. 20:00 w salce na plebanii

Nabożeństwa w naszym kościele

Pierwsza sobota miesiąca
nabożeństwo pierwszosobotnie o godz. 17:00

Nabożeństwa majowe: 
w dni powszednie o godz. 17.30
w niedzielę o godz. 16:30

Nabożeństwa w Wielkim Poście:

Droga Krzyżowa dla dzieci - piątek o godz. 17.30

Droga Krzyżowa - piątek o godz. 18.30 

Gorzkie Żale - niedziela o godz. 16.15

Nabożeństwa różańcowe w październiku
odbywają się od poniedziałku do piątku o godz. 17.30
a w niedzielę o godz. 16.15.

Pozostałe nabożeństwa odbywają się po Mszy wieczornej o godz. 18.00.

Poniedziałek - wezwania do św. Karola Boromeusza
Wtorek - litania do św. Jana Pawła II
Środa - nowenna do Matki Bożej Nieustającej Pomocy

Z wyjątkiem:

Piątek - Adoracja Najświetszego Sakramentu od godz. 17.30 i koronka do Bożego Miłosierdzia przed Mszą Świętą. 

Sakrament chrztu oraz błogosławieństwo Dzieci Rocznych

Sakrament chrztu w naszej parafii jest udzielany w drugie niedziele miesiąca na Mszy Świętej o godz. 12.15. 
 
W każdą 4 niedzielę miesiąca po Mszy świętej o godz. 12.15 będziemy błogosławić dzieci roczne. Chętnych rodziców z dziećmi rocznymi zapraszamy do zgłoszenia takiego dziecka do błogosławieństwa w kancelarii parafialnej.

Darowizny na rzecz parafii mogą być kierowane na konto:

79 2030 0045 1110 0000 0033 9250

Początek strony